• تبریز، رجایی شهر، بلوار شادمان، روبروی ورودی اصلی پارک نیکو
  • تلفن تماس: 04133809343
  • shokri@yaratbz.ir
  • شنبه - پنج شنبه   8 صبح - 8 شب

تشخیص اختلالات یادگیری (Diagnosis of learning disorders)

تعریف اختلال یادگیری :

نقایص کودک یا بزرگسال در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن، نوشتن، هجی کردن، صحبت کردن، استفاده از گوش کردن، استدلال یا ریاضیات درمقایسه با کودکان دیگرکه هم سن هستند وتوانایی هوشی یکسان دارند.

به عبارتی :

شرایط غیر قابل انتظار وغیر قابل توجیه که در یک کودک با بهره هوشی متوسط یا بالاترازسطح متوسط اتفاق می افتد و با یک تاخیر قابل توجه در یک یا چند جنبه ازیادگیری مشخص می گردد:

  • مهارت های آکادمیک
  • مهارت های یادگیری

از نظر DSM-IV :

موفقیت کودک در مهارت های یادگیری به طور معنی دار پائین تر ازسطح مورد انتظار باشد ومشکلات یادگیری روی موفقیت آموزشی وفعالیت های روزانه زندگی وی تاثیر بگذارد:

  • اختلالات خواندن
  • اختلالات ریاضی
  • اختلال درزبان نوشتاری بیانی
  • اختلال یادگیری که به گونه دیگر تعریف نشده است

برای تشخیص اختلالات یادگیری باید موارد زیر ارزیابی شود:

  • هوش: در ارزیابی هوش باید موارد زیر را هدف قرار دهیم:
    • تعیین نقاط قوت وضعف شناختی کودک
    • مقایسه یادگیری کودک با توانمندی های شناختی وی
  • موفقیت تحصیلی : توانایی های یادگیری کودک را با کودکان هم سن و سالش مقایسه می کنیم
  • توانایی های خاص:
  • زبان : توسط آسیب شناس گفتار و زبان انجام می شود
  • مهارت های حرکتی : توسط پزشک یا کاردرمانگر
  • ادراکات بینایی وشنیداری
  • علاوه بر موارد فوق معاینه فیزیکی، آزمون های کروموزومی، آزمون بینایی و شنوایی و… نیز توسط متخصص اطفال انجام می شود

هنگام تشخیص افتراقی اختلالات یادگیری جهت رد سایر علل ممکن بایستی موارد زیر را نیز بررسی کنیم:

  • شناخت
  • هوش
  • کیفیت آموزش
  • نقایص حسی بینایی وشنوایی

زمان تشخیص اختلالات یادگیری :

اغلب هنگام ورود به مدرسه یا هنگامی که نیاز به انجام مهارت های آکادمیک است می توان تشخیص داد ولی باید نکات زیر را نیز مد نظر داشته باشیم:

  1. اختلال یادگیری همیشه درسال های نخستین ورود به مدرسه خود را نشان نمی دهد.
  2. زمان بروزمشکل به توانایی هوشی، استدلال وحافظه کودک بستگی دارد.

مشکلاتی که ممکن است همراه اختلال یادگیری باشند:

  • اختلالات زبان
  • مشکلات فرازبانی
  • مشکلات شناختی
  • مشکلات عاطفی/اجتماعی/رفتاری/اخلاقی
  • علائم نورولوژیک خفیف
  • ADHD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *